Hírek : Meglepetés: Mégis szabályos a Renault lengéscsillapítója - A sportfelügyelők szerint |
Meglepetés: Mégis szabályos a Renault lengéscsillapítója - A sportfelügyelők szerint
Marcsi 2006.07.28. 12:55
A Német Nagydíj sportfelügyelői az FIA tiltása ellenére szabályosnak minősítették a Renault ellensúlyos lengéscsillapítóját, amit így a csapat vissza is szerelt az autóiba.
A Renault győzelmi esélyei váratlanul kedvezőbbre fordultak Hockenheimben, amikor a Német Nagydíj sportfelügyelői meglepetésre szabályosnak minősítették a csapat ellensúlyos lengéscsillapítóját, amit pedig az FIA a múlt héten betiltott.
A Renault a technikai gépátvételre úgy küldte el a tartalékautóját, hogy az fel volt szerelve a különleges, a kerekek függőleges rázkódásának kiküszöbölésére szolgáló berendezéssel. Az FIA technikai küldötte ezért azonnal szabálytalannak is titulálta az autót, valahogy azonban a három tagú sportfelügyelői testület is érintetté vált az ügyben, és ők mégis átengedték az R26-ot a gépátvételen.
Az FIA azon az alapon tiltotta be a lengéscsillapítót, hogy az a legújabb bizonyítékok alapján az aerodinamikai hatékonyságot hivatott javítani, s így a fel-le csúszkáló ellensúly miatt mozgatható aerodinamikai eszköznek minősül.
A sportfelügyelők viszont úgy érveltek, hogy a rendszer aerodinamikai szerepe nem bizonyított - ennek igazolására állítólag a Renault is ellátta őket adatokkal - ezért a 2006-os Technikai Szabályzatban nem létezik olyan paragrafus, amelyre hivatkozva szabálytalannak lehet minősíteni.
A sportfelügyelők azt ugyanakkor meglepő módon elismerték, hogy nem álltak rendelkezésükre az FIA által említett bizonyítékok, s egyszersmind óva intettek a rendszer jövőbeni használatától.
"Az FIA Technikai Részlege előtt ismert bizonyítékok szerint, amelyek a sportfelügyelők számára nem voltak elérhetők, az FIA jogosan aggódik az ellensúlyos lengéscsillapítók jövőbeni használata, illetve a fejlesztések egyre intenzívebbé válása miatt" - írták a sportfelügyelők.
"Habár úgy találtuk, a jelenlegi Technikai Szabályzat alapján az ellensúlyos lengéscsillapítók használata megengedett, a sportfelügyelők döntése nem hivatott bátorítani az ilyen rendszerek továbbfejlesztését a 2006-os világbajnokságon túl (hacsak, természetesen, biztonsági okokból nem változtatják meg a Technikai Szabályzatot)."
Miután a tartalékautója átment a technikai gépátvételen, a Renault a két versenyautójába is visszaszerelte a vitatott lengéscsillapítókat, így a Német Nagydíj hétvégéjén nem kell aggódnia a rendszer hiányából származó veszteség miatt, ami egyes számítások szerint akár 0.3 másodperc is lehetett volna körönként.
Az egyelőre nem ismert, hogy az ellensúlyos lengéscsillapítót eddig használó többi csapat - a Ferrari, a McLaren és a Red Bull - élt-e hasonló trükkel.
|