Christian Klien rajongói oldal :)
Menü
 
Fórum
 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Infók
 
Képek
 
Számláló
Indulás: 2005-08-18
 
Videók

Chris és Montoya (2004, Nürburgring)

Chris és Webber

Chris bukfence (2005, Hungaroring)

Chris vs. Nico Rosberg (2006, Bahrein)

Chris és Kimi (2006, Malajzia)

Chris balesete (2006, Ausztrália)

Chris, Massa és Rosberg (2006, Ausztrália)

Pre-Race ceremónia (2006, USA)

Chris és Toni megmutatják a lakásukat érdemes megnézni, nagyon jó vidi ;)

Chris kamerát takarít :)

Egy interjú

Chris és Alonso

 
Aerodinamika

Aerodinamika

 

 

 

 

Aerodinamika vált a siker kulcsává a sportban és a csapatok dollármilliókat költenek kutatásra és fejlesztésre az egész évben.

 

A mérnököknek 2 alapvető dolguk van: leszorító erő teremtése, hogy segítse az autó tapadását az aszfalthoz, és javítsa a kanyarodási erőket; és az ellenállás csökkentése, amely turbulenciát okoz és lassítja az autót.

A csapatok kísérletezni kezdtek az 1960-as évek végén a ma ismert szárnyakkal.  A versenyautó szárnyai pontosan ugyanazon az elven működnek, mint a repülőgép szárnyai, csak fordítva. Légáramlatok eltérő sebességgel áramlanak a szárny két oldalai fölött (különböző távolságokat kell megtenniük a körvonalaik fölött) és ez eltérő nyomást teremt, a Bernoulli-elv szerint (Bernoulli észrevette, hogy minél gyorsabban mozog a levegő, annál kisebb nyomás nehezedik arra a tárgyra, amely mellett elhalad. A repülőgépek szárnya a tetején görbült, ezért a fölötte elhaladó levegőnek hosszabb utat kell bejárnia, mint a szárny alattinak. Mivel a szárny alatt és felett elsuhanó levegőnek a maga útját azonos idő alatt kell megtennie, a szárny felett elhaladó levegőnek gyorsabban kell mozognia. Amikor az alul lévő levegő a szárnyat nagyobb erővel nyomja, mint a szárny fölött lévő levegő, a repülőgép felszáll.). Ez a nyomás megpróbálja kiegyenlíteni, a szárnyak pedig megpróbálják hajtani az alacsony nyomás irányába. A repülők a szárnyaikat emelkedésre használják, a versenyautók leszorító erőt teremtenek velük. Egy modern forma 1-es autó képes 3.5 g oldalsó kanyarodó erő „előhívására” (3.5-szöröse a saját súlyának) köszönhető az aerodinamika leszorító erőnek. Ez azt jelenti, hogy elméletileg magas sebességnél képesek lennének fejjel lefelé vezetni.

Korai kísérletek a mozgatható szárnyakkal és felszerelésekkel sok látványos balesethez vezetett, és az 1970-es szezon szabályi megmutatták a szárnyak helyére és méretére vonatkozó korlátokat. Kialakulásuk óta ezek a szabályok többnyire még manapság is léteznek.

Az 1970-es éveke közepe óta a „talaj-hatás” leszorító ereje eltűnt. A Lotus mérnökei kitalálták, hogy az egész autó működhet úgy mint egy szárny egy óriási szárny teremtésével az alsórészén ami segít az autót az aszfalthoz szívni. Az utolsó példa erre az elgondolásra a Brabham BT46B volt (Gordon Murray tervezésével), amely valójában egy hűtő készüléket használt a levegő eltávolítására az autó alatt levő kivezető területről, hatalmas leszorító erőt csinálva. Más csapatok technikai kihívásai után ez visszavonulás volt az egyszerű versenyek után. A szabályváltoztatásokat a „talaj-hatás” hasznának csökkentése követte –először a kivezetők használatának tiltása, mely tartalmazza az alacsony nyomású terültet, később a „stepped-floor után.

A forma 1 aerodinamikájának alapvető elvei még érvényesek: maximum leszorító erő létrehozása minimális ellenállással. Az elsődleges szárnyakat előre és hátra ültették be felszerelve különböző beállításokkal, amely a különböző pályák leszorítóerő- követelményeitől függ. Szűk, lassú pályák, mint Monaco megkövetelnek nagyon agresszív szárnybeállítást –láthatod, hogy az autók a hátsó szárnyon 2 elválasztott szárnyelemmel mennek (2 a maximálisan megengedett). Ellenben, a nagy sebességű pályákon, mint Monza, megfosztják a kocsit a lehető legtöbb szárnytól, hogy csökkentsék az ellenállást és növeljék a sebességet a hosszú egyenesekben.

Egy modern forma 1-es autó felszíne, a felfüggesztés alakjától kötődik a pilóta sisakjához –amelynek fontos aerodinamikai hatása van.

Nézd meg a mostani autókat és láthatod, hogy majdnem annyi erőfeszítést tesznek az ellenállás csökkentéséért mint a leszorítóerő növeléséért –a függőleges hátsó lemezekkel felszerelt szárnyak meggátolják a hátra alacsonyan beültetett  diffúzor lemezei által kialakult örvényléseket, amik segítenek újra kiegyenlíteni a gyorsan beömlő levegő nyomását, hogy elhaladjon az autó alatt és másképpen csináljon hátrahúzva kisnyomású „lufit”. Ezek ellenére a tervezők nem csinálják az autókat túl „csúszósra”, a jó légáramlat-ellátás biztosítja a forma 1-es motor által termelt óriási mennyiségű forróság szétáramlását.

Mostanában a legtöbb csapat megpróbál versengeni a Ferrari „szoros derekú” dizájnjával, ahol az autó hátulja olyan keskenyre és alacsonyra van csinálva amennyire csak lehet. Ez csökkenti az ellenállást és növeli a rendelkezésre álló levegő mennyiségét a hátsó szárnyaknál. Az „uszály-lemezzel” oldalt mindinkább felszerelt autóknak tehát segít formálni a levegő beömlését és minimalizálja a turbulencia mennyiségét.

A 2005-ös szabályok a tervezőket sokkal jobb ötletekre kényszerítették. A sebességek csökkentésével az FIA egy nagy adag leszorító erőtől fosztja meg az autókat; megemelve az első szárnyakat, a hátsó szárnyakat előrébb viszik, és a módosítják a hátsó diffúzor profilját. A tervezők gyorsan visszaszerezték a veszteség nagy részét bonyolult változtatásokkal és szokatlan megoldásokkal  mint például a McLaren MP4-20-on levő „agancs”.  

 

Fordította : Marcsi

 
Óra
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Néhány szó a Forma 1-ről
 
Értsük meg a sportot!
 
Naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Design
 
Design2
 
Design 3
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!