Hírek : Német GP előzetes |
Német GP előzetes
Marcsi 2006.07.24. 20:38
Folytatja-e a megkezdett felzárkózást Schumacher és a Ferrari, avagy Fernando Alonso ismét visszaveszi az uralmat, ahogyan azt tette Imola és Nürburgring után? Ezekre a kérdésekre fog választ adni a Német Nagydíj, a bajnokság tizenkettedik állomása.
A németországi eredmények és erőviszonyok a megszokottnál is értékesebbek lehetnek, hiszen könnyen előrevetíthetik a következő két forduló, a magyarországi és a törökországi verseny erőviszonyait. A szakértők egybehangzó véleménye szerint az idei bajnokságot a gumik fogják eldönteni, mert a Ferrari és a Renault versenyautói, a 248 F1 és az RS26 között nincsenek döntő minőségű sebességbeli különbségek. Mivel pedig a hockenheimi pálya kiváló gumikat igényel és az aerodinamikai és motorerőbeli különbségek kevésbé domborodnak ki, Hockenheim könyörtelenül megmutatja a gumik közti különbségeket. Ez különösen annak fényében lesz érdekes, hogy a Német GP-t megelőzően rendezték az utolsó teszteket a nyári teszttilalom előtt, így a Magyar, illetve a Török Nagydíjra nem lehet majd újonnan tesztelt alkatrészekkel érkezni, vagyis a németországi erőviszonyok határozhatják majd meg a hungaroringi és az isztambuli futam eredményeit is.
A Német GP-re viszont nem olyan könnyű jósolni, mint amilyen egyszerű lesz majd előrelátni a mogyoródi erőviszonyokat a hockenheimiek alapján. A múlt héten intenzív tesztek folytak Le Castelletben (Ferrari), illetve Jerez de la Frontérában (az összes többi csapat a Super Aguri kivételével), az ezeken a pályákon kipróbált gumik fogják eldönteni a következő három nagydíj végkimenetelét. Ugyanakkor felelőtlenség lenne az utóbbi két nagydíjból következtetve a Ferrari sikerére fogadni, mert az imolai és a nürburgringi kudarc után is feltámadt az Alonso-Renault-Michelin trió.
Amellett, hogy a Schumacher-fivéreknek, Heidfeldnek és Rosbergnek is itt lesz a hazai nagydíja, a Mercedes, a BMW és a kölni székhelyű Toyota is hazaérkezik. A többi autógyártó számára is különösen fontos a verseny, hiszen Németország Európa legnagyobb autós piaca. A leghazaibbnak mégis a Mercedes mondhatja magát, hiszen a '30-as években épült pálya kezdetben a stuttgartiak tesztpályája volt. Az akkor még szélvészgyors aszfaltcsíkot később sikánokkal lassították, jelenlegi formáját a 2002-es radikális átépítés során nyerte el, amikor egyébként két kilométerrel rövidebb is lett.
Bár a legtöbb Német GP-t Hockenheimben rendezték (számszerint 30-at), kezdetben a mai Európa Nagydíj helyszíne, a Nürburgring fogadta a száguldó cirkuszt. Ugyan 1950-ben, 1955-ben és 1960-ban nem látogatta meg a németeket a sorozat, a legtöbb nagydíjat mégis német földön rendezték, mivel tizenegyszer az Európa GP promóteri feladatait is a germánok vállalták. A Német GP-n eddig három pálya osztozott : a már említett Hockenheim és Nürburgring, továbbá a berlini autópályákból összeállított AVUS aszfaltcsík, amely 1959-ben szolgált a Nagydíj helyszínéül.
Hockenheim korábban több szempontból is hasonlított Monzára (az olasz aszfaltcsíkra már csak a Parabolika-kanyar emlékeztethet, hiszen Itáliában is van egy ilyen nevezetű ív, bár a németek nem mindig így nevezik a saját Parabolicájukat, eredeti neve Hochgeschwindigkeits), egészen pontosan 2002 óta, amikor is a német pályát átépítették. Akkor eltűnt a Hockenheimring védjegyének számító erdei szakasz, ahol 300 km/h fölötti tempóval száguldottak az alig pár méteres távolságban található fenyőfák között. A pályát érintő legnagyobb léptékű módosítás alatt a Ring karaktere teljesen megváltozott. A korábban kulcsfontosságúnak számító motorerő ma már csak részletkérdés, ezt bizonyítja az a 62-63 %-os érték is, ami a padlógázzal megtett szakaszokra vonatkozik és a legtöbb padlógázzal megtett szakasz (kb. 15 másodperc) időtartama is alig lépi túl az átlagot. Az egyetlen, szinte érintetlen szakasz a Stadion-elnevezésű, amely a pálya egyik leglassabb része, ezzel szemben több százezer nézőt képes befogadni, fantasztikus élményt adva a versenyzőknek, akik az ordító motoron és zajszigetelt bukósisakon keresztül is hallják a nézők üdvrivalgását. A kanyarok halmazát lassú és közepesen gyors fordulók alkotják, s mivel nincsenek szélvészgyors kanyarok és kimagaslóan nagy végsebesség is csak a Parabolika végén érhető el, az aerodinamika sem döntő fontosságú.
Ha az aerodinamikai hatékonyság és a motorerő csak részletkérdés Hockenheimben, akkor mi fontos valójában az alig több, mint húszezer fővel rendelkező kisváros pályáján (a versenyre egyébként általában ennél ötször többen látogatnak ki) ? Elsősorban a gumi, de a fék sem elhanyagolható. A lassú kanyarokba való érkezéskor (ilyenekben bővelkedik a Ring) különösen fontos a jó fékezőerő és a tapadás, a kimenetelnél pedig hatékony kigyorsításra és stabil autóra van szükség. A lassú fordulók előtti brutális fékezések miatt a fékek a verseny végére gyakran túlmelegednek és az izzó féktárcsa is megszokott látvány Hockenheimben.
A július végi időpont miatt a verseny idején kánikulai meleg szokott lenni és ez nem csak tökéletes fizikai kondíciót követel meg a pilótáktól, hanem módfeletti megbízhatóságot a versenyautóktól. Ezért gyakoriak a műszaki hibák, főleg a motorok hibásodnak meg, de a hőség a tapadásuk miatt oly' fontos abroncsokra is kihatással van, amelyek - bár az aszfalt szokatlanul sima borítású - meglehetősen gyorsan elkopnak és hólyagosodás is előfordul, elsősorban a hátsó kerekeken, amelyekre a lassú kanyarokból való kigyorsítás során különösen nagy terhelés jut. Az is a fokozott gumikopást segíti elő, hogy az új építésű részeken és a régi pályából megmaradt Stadion-részen más az aszfalt burkolata. A pálya azon jellegzetessége, hogy relatív könnyű rajta előzni az átépítés után is megmaradt. A legjobb előzési pont a Parabolika-ív utáni első hajtűkanyar, a Spitzkehre, itt 310 km/h-ás tempóról lassítanak le a pilóták 70 km/h-ás sebességre és kapcsolnak vissza egyes sebességi fokozatba. Az átépítés óta nagyobb leszorítóerőt használnak a csapatok, a végsebességhajhászás helyett a lassú kanyarokban való hatékonyság kapja a főszerepet, ennek köszönhetően a lassú Stadion-szakaszban jelentősen megnőttek a kanyarsebességek.
|