Hírek : Zsarolják az autógyárakat a független csapatok - Olcsó motorokat kérnek az aláírásukért |
Zsarolják az autógyárakat a független csapatok - Olcsó motorokat kérnek az aláírásukért
Marcsi 2006.07.15. 08:53
A független istállók csak akkor hajlandók rábólintani a gyártók kompromisszumos motorbefagyasztási tervére, ha olcsó erőforrásokat kapnak cserébe. Max Mosley békebíróként tetszeleg, de lehet, hogy végül az ő eredeti javaslata győz, amelyet pedig senki nem akar.
Magny-Cours-ban újabb epizóddal bővült a hónapok óta tartó motorbefagyasztási saga, amelyről Indianapolisban még azt hittük, többé már nem rontja a paddock levegőjét.
Az egész az FIA idén márciusban kiadott 2008-as Sportszabályzatával kezdődött, mely rögzítette: a költségek csökkentése érdekében 2008 és 2010 között a csapatoknak ugyanazzal a specifikációjú motorral kell elindulniuk, amelyet az idei szezonban használnak.
A Forma-1 természetétől idegen javaslat kiváltotta az autógyárak ellenkezését, ezért azok elkezdtek alternatívákon gondolkozni. Két táborra szakadtak, de két hete úgy tűnt, egyezség születik közöttük: a Honda, a BMW, a Toyota és a Mercedes megállapodott a Renault-val és a Ferrarival egy kompromisszumos tervezetről, mely Indianapolis Egyezményként híresült el.
Ennek értelmében csak a fő motorblokkot fagyasztanák be, a legtöbb alkatrészt évről évre fejleszteni lehetne, ráadásul a meddő 2007-es költekezés elkerülése érdekében 2007 és 2010 közötti időtartamra szólna. A bökkenő csak az: az FIA önkényesen megállapított eredeti javaslatát csak akkor lehet megváltoztatni, ha kivétel nélkül minden istálló beleegyezik.
Tökéletes alkalom ez az olcsó motorokra áhítozó független istállók számára, hogy megzsarolják a gyártókat. Nem is voltak restek megtenni: noha egyetértettek a javaslattal, csapatfőnökeik Amerikában nem írták alá az Indianapolis Agreementet.
A gyártók szerencséjére azonban Max Mosley időközben megenyhült, és a Francia Nagydíj hétvégéjéig meghosszabbította a megegyezés határidejét. Sőt - amint az autosport.com riportjából kiderül - Magny-Cours-ban is az FIA ellentmondásos elnöke volt az, aki kompromisszumot ajánlott a vitázó, és egyre inkább pesszimista feleknek.
Mosley javaslata egy 88 millió dolláros "Motoralap" létrehozása, amit a gyártók kalapolnának össze a függetlenek istállók motorellátásának biztosítására. Az FIA nyílt tendert írna ki motorgyártók számára - melyre független műhelyek, így a Cosworth is pályázhatnának -, és a győztes ebből az összegből öt éven át szállítaná az erőforrásokat az érintett gárdáknak.
A gyárakat tömörítő GPMA elnökével, a BMW-s Burkhardt Göschellel történő többszöri egyeztetést követően Mosley közölte a csapatokkal: immár az alap életre hívása az egyetlen megoldás az egyezséghez. A függetlenek támogatják is az elképzelést, így a labda a gyárak térfelén van.
A megállapodás az ő érdekük is, hiszen ennek hiányában életbe lép az FIA eredeti befagyasztási javaslata, melynek mellékterméke, hogy jövőre mintegy másfél milliárd dollárt kellene a motorfejlesztésbe ölniük, hogy aztán 2008-ban visszatérjenek az idei specifikációhoz. Ez több, mint amit a Motoralapba kellene fizetniük.
Fotó: Honda
|