Christian Klien rajongói oldal :)
Menü
 
Fórum
 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Infók
 
Képek
 
Számláló
Indulás: 2005-08-18
 
Videók

Chris és Montoya (2004, Nürburgring)

Chris és Webber

Chris bukfence (2005, Hungaroring)

Chris vs. Nico Rosberg (2006, Bahrein)

Chris és Kimi (2006, Malajzia)

Chris balesete (2006, Ausztrália)

Chris, Massa és Rosberg (2006, Ausztrália)

Pre-Race ceremónia (2006, USA)

Chris és Toni megmutatják a lakásukat érdemes megnézni, nagyon jó vidi ;)

Chris kamerát takarít :)

Egy interjú

Chris és Alonso

 
Hírek
Hírek : Futamelőzetes - Francia Nagydíj -Jubileum a faluvégen

Futamelőzetes - Francia Nagydíj -Jubileum a faluvégen

Marcsi  2006.07.13. 12:32

Az Amerikában ragadó Juan-Pablo Montoya nélkül vág neki a Forma-1 mezőnye a jubileumi Francia Nagydíjnak, amely választ adhat a kérdésre: merő fellángolás volt a Ferrari indianapolisi feltámadása vagy Fernando Alonso elkezdhet izgulni?

Noha az USA Nagydíjon magabiztos diadallal szakította meg a Fernando Alonso győzelmi szériáját, a Ferrarinak ismét azzal a kérdéssel kell szembesülnie, mint Michael Schumacher imolai diadalát követően: képes lesz-e tartósan a Renault előtt maradni, vagy a következő futamon minden visszatér a megszokott kerékvágásba? Bár az amerikai siker már a Ferrari harmadik idei futamgyőzelme volt, az F-1-es közvélemény zöme szerint egyértelmű, hogy a rég nem látott vörös dominancia csak a Michelin Indy-gate miatti óvatosságának köszönhető, vagyis Magny-Courstól kezdve Alonso újra akadálytalanul száguldhat a címvédés felé.

A publikumot az utóbbi napokban mégsem ez a kérdés, hanem Juan-Pablo Montoya viharos távozása tartotta izgalomban. A látványos stílusáról ismert kolumbiai vasárnap jelentette be, hogy a következő szezontól a NASCAR-ban folytatja pályafutását, akkor azonban még nem lehetett tudni, hogy a népszerű versenyző már az idei F-1-es szezont sem fejezheti be. Az Indyben tömeges rajtkarambol előidézésében részt vevő Montoya "közös megegyezéssel" intett búcsút a McLarennek, amely a Francia Nagydíjon tesztpilótáját, a legutóbb tavaly Bahreinben rajthoz álló Pedro de la Rosát ülteti a megüresedő MP4-21 pilótafülkéjébe.

A többi istálló nyugodtabb légkörben, a tesztpályán töltötte a két futam közötti szünetet. Ezúttal az összes csapat a kedvelt jerezi aszfaltcsík felé vette az irányt, mivel az ideális helyszínt biztosított a küszöbön álló, nagy leszorító erőt követelő és várhatóan forró futamokra való felkészülésre. A legjobb időt Schumacher érte el a Renault tesztpilótája, Heikki Kovalainen előtt, akinek gárdája a legtöbb tesztkilométert teljesítette. Növelte a négynapos gyakorlás fontosságát, hogy a csapatok rendszerint a nyári európai szezon első futamára, vagyis a Francia Nagydíjra időzítik nagyobb léptékű fejlesztéseik bevetését.

Franciaország az F-1 klasszikus helyszínei közé tartozik, az autóversenyzés hazájának tartott országban 1955 kivételével (amikor a Le Mans-i tragédia miatt törölték a versenyt) minden évben tartottak világbajnoki futamot. Az 1991 óta használt Magny-Cours előtt Reims, Rouen, Clermond-Ferrand, Dijon, Le Mans és a Paul Ricard adott otthont a patinás eseménynek, a világbajnokság előtti érában pedig további tíz város. A Francia Nagydíj mellett maga a Grand Prix-versenyzés is idén ünnepli 100. születésnapját: 1906-ban Le Mans-ban rendezték az első így nevezett megmérettetést, amely Szisz Ferenc és a Renault győzelmével ért véget. A francia gyár az idén is kiegyezne egy hasonló eredménnyel.

Falusi turizmus

A gazdag múlt ellenére a nagyobb városoktól távol eső Magny-Cours nem tartozik az évad legnépszerűbb állomásai közé, hiszen a csendes, falusi környezet idegen a Forma-1 nagyvilági közegétől - a Red Bull tavalyi futamelőzetese például ironikusan úgy fogalmazott, hogy a legközelebbi night club Párizsban található. Persze vannak, akik ezt inkább pozitívumként látják. A Toyota francia technikai igazgatója, Pascal Vasselon például kijelentette: "Én éppen ezt szeretem a pályában, a békét és a csendet. A mezőkön tehéncsordák legelésznek, mindenki nyugodt. Semmi sem zavar minket abban, hogy kizárólag a versenyzésre koncentrálhassunk."

Magáról a 4411 méter hosszú aszfaltcsíkról szintén megoszlanak a vélemények. Kimi Räikkönen szerint Magny-Cours "lassú pálya, tele lassú kanyarral és hajtűvel, komolyabb egyenes nélkül, vagyis tökéletes ellentéte az előző három helyszínnek," Ralf Schumacher pedig úgy gondolja: "semmilyen különösebb kihívást nem tartogat a pilóták számára." Ezzel szemben Rubens Barrichello azt mondja, a Circuit de Nevers "igazi versenyzői pálya, mivel szórakoztató és igencsak gyors," hondás csapattársa, Jenson Button pedig "rendkívül ritmusosnak" tartja a teljesen sík terepre épülő, modern épületekkel rendelkező létesítményt.

A szokatlanul éles véleménykülönbségek hátterében minden bizonnyal az áll, hogy a pályán valójában szinte mindenféle kanyar előfordul az Estoril nevű, szélsőségesen hosszú jobbostól az éles Adalaide hajtűn át a borzasztóan szűk utolsó kombinációig - és még igazi unikummal is szolgál. "Magny-Coursban két rendkívül gyors sikán is van, amelyek nagyon élvezetesek. Ötödik vagy hatodik sebességfokozatban teljesítjük őket, és egyetlen pályán sem található hasonló" - világít rá a tavalyi győztes, Alonso. A versenyzőknek ugyanakkor a fordulók nagy száma és a menetrendszerű hőség miatt átlag feletti fizikai igénybevétellel is számolniuk kell.

A tavaly Bahreinben merész előzéseivel kitűnő Pedro de la Rosa arra emlékeztet, hogy "bár az embereknek általában nem ez jut eszükbe Magny-Cours-ról, lehetőséget ad előzésre, csak biztosítani kell, hogy a beállítások is lehetővé tegyék. Az egyetlen esélyünk, ha az Estoril és Adelaide között húzódó Golf-egyenesben kellően fel tudunk gyorsulni. Az Estorilt tökéletesen kell teljesíteni szélárnyékban, amit számításba kell venni a beállításoknál. Ha jól csináljuk, az Estorilban a határon autózhatunk, és máris megvan a kellő sebesség az előzéshez." Szó mi szó, a tapasztalatok szerint egy mai F-1-es autóval mindez nem tűnik könnyű feladatnak...

Extrém hőingadozás

Műszaki szempontból Magny-Coursban a különleges összetételű, sötét aszfalt állítja a legnagyobb kihívás elé a csapatokat, mivel rendkívül érzékennyé teszi a pályát a hőmérséklet változására. A tavalyi versenyhétvége során például nem kevesebb, mint 27 fokot ingadozott az aszfalt hőmérséklete (kiszűrve az esős szombat reggeli edzéseket), így az istállóknak gyakorlatilag mozgó célpontra kellett lőniük a beállításokkal. "Egy olyan konfiguráció, amely reggel még jónak tűnik, délutánra messze kerülhet az ideálistól. Ez komoly kihívást jelent a mérnökök számára" - magyarázza Willy Rampf, a BMW Sauber technikai igazgatója.

Aerodinamikai téren a kanyargós, így a közepesnél nagyobb leszorító erőt követelő Magny-Cours éles váltást jelent a hosszú egyenesek dominálta Montreal és Indianapolis után, az igen sima aszfalt és kerékvetők pedig alacsony hasmagasságot és feszes mechanikai beállításokat tesznek lehetővé. A pilóták tavaly a kör mintegy 61-65 százalékát tették meg padlógázzal, ami a végsebességgel és az egyenesek hosszával egyetemben átlagosnak számít, a motorokra így elsősorban a hőség jelenthet veszélyt, igaz, a V8-as erőforrásokkal az idén talán több gyors kanyart kell majd padlógázzal teljesíteni. Közepesnek számít a fékekre ható terhelés is.

A gumik számára viszont a szezon egyik legnehezebb versenye következik. A Bridgestone F-1-es programját irányító Hisao Suganuma kifejtette: "Magny-Cours közepes sebességű pálya, érdes, ám igen sötét borítással, ami számos követelményt támaszt a gumigyártókkal szemben. A tapadás nem kiemelkedő, mivel azonban az aszfalt mintázata szemcsésedést okozhat, az abroncsnak strapabírónak, ugyanakkor közepes-lágy keverékűnek kell lennie. Az aszfalt színe miatt ráadásul napsütésben a pálya magába szívja a hőt, a sokféle kanyar pedig a hátsó gumik jó kigyorsítása és a irányváltoztatási képesség között is kompromisszumot kíván."

Az Estoril hosszú jobbos íve számottevő oldalirányú erőhatásnak teszi ki az abroncsokat, és a hátsó gumik esetében legalább ilyen fontos a lassú kanyarokból való kigyorsítás során fellépő hosszanti irányú terhelés is. "A stratégiák megválasztásánál a gumikopás mértéke játssza a főszerepet. Nem könnyű dönteni a két, illetve három kiállás között" - mutat rá a BMW-s Willy Rampf. Williamses kollégája, Sam Michael szerint a boxbejárat vonalvezetése az utóbbit részesíti előnyben. "A kör nagyon érdekesen ér véget, hiszen a pálya remek, gyors ívet biztosít a boxutcába, így az ott elvesztegetett idő csekély" - mondta az ausztrál mérnök.

Hatalomvisszavétel?

Michael Schumacher és Felipe Massa tökéletes indianapolisi alakítása ellenére a Francia Nagydíj esélyesének újfent Fernando Alonso és a Renault számít. A Ferrari hétszeres világbajnoka egy interjúban maga is elismerte: az amerikai siker valószínűleg nem volt fordulópont a bajnoki címért folytatott küzdelemben. "Riválisainkat meggyőző különbséggel utasítottuk magunk mögé, de nem vagyok benne biztos, hogy ez mostantól kezdve az összes versenyen így lesz" - fogalmazott óvatosan a német, aki hét győzelmével a Francia Nagydíjak legeredményesebb versenyzője (Alain Prost hatszor diadalmaskodott otthoni versenyén).

A Renault és francia partnerei, a Michelin és az Elf ráadásul hazai pályán presztízskérdésnek tekintik a győzelmet, és a hétvégén már Fernando Alonso is megkapja azt az új fejlesztésű motorspecifikációt, amely Giancarlo Fisichellát az USA-ban a leggyorsabb michelines indulóvá tette, minden bizonnyal önbizalmát is jelentősen megerősítve. A magabiztos Alonso mindenesetre kijelentette: "Az első tíz versenyből kilenc alkalommal vagy az első, vagy a második helyen értem célba, és biztos vagyok benne, hogy a következő nyolc nagydíjon újra képes leszek a győzelemre, és még tovább növelhetem az előnyömet."

A McLaren a Kanadai Nagydíjon már nem járt messze a győzelemtől, ám Michelin gumikon és az első kanyarbeli kettős kiesés miatt Indianapolisban megtorpant a lendülete. Kimi Räikkönen reményei szerint Franciaországban folytatódik a fejlődés, amely az autót kiválóan ismerő, és legutóbbi futamán kellő versenyrutinról is tanúbizonyságot tevő Pedro de la Rosát is jó eredményhez segítheti. A közvetlen élmezőny mögé Indianapolisban a Bridgestone-nal felszerelt Toyota zárkózott fel, de nem lenne meglepő, ha a BMW és a Honda ismét a kölniek elé kerülne. A szenvedő Williams az átfogó aerodinamikai fejlesztések mellett új motorral, sőt a legújabb Cosworth-höz optimalizált új üzemanyaggal készül kilábalni a hullámvölgyből. A mezőny hátsó régiójában Franck Montagny neve érdemel említést, hiszen a francia versenyző nélküli 2005-ös futam után ismét lesz hazai pilóta a mezőnyben.

Fotó és grafika: Allianz, Renault, McLaren

 
Óra
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Néhány szó a Forma 1-ről
 
Értsük meg a sportot!
 
Naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Design
 
Design2
 
Design 3
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!