Hírek : Az FIA betiltotta a Renault és a Ferrari lengéscsillapítóját - Pikáns fordulat |
Az FIA betiltotta a Renault és a Ferrari lengéscsillapítóját - Pikáns fordulat
Marcsi 2006.07.21. 07:05
Az FIA a héten közölte a csapatokkal, hogy nem használhatják tovább azt az impulzuskiegyenlítő lengéscsillapítót, amely egy trükkös módszerrel segít az autó stabilizálásában.
Lehet, hogy újabb fordulat áll be a világbajnoki küzdelemben, az FIA ugyanis a múlt hétvégi Francia Nagydíj után betiltott egy trükkös lengéscsillapító rendszert, amit eredetileg a Renault honosított meg a Forma-1-ben, de amit azóta a Ferrari és más csapatok - köztük a McLaren is - átvettek.
"Az ellensúlyos lengéscsillapítók, amelyeket normális esetben az autó elején rögzítenek, mára széles körben elterjedté váltak" - írta az FIA technikai küldötte, Charlie Whiting a csapatoknak küldött levelében. - "Habár egyszer sem kérték ki az állásfoglalásunkat arról, hogy ezek használata nem ellenkezik-e a Technikai Szabályzat valamelyik pontjával, eddig úgy láttuk, nem volt velük probléma."
"A legfrissebb bizonyítékok és az egyes csapatok által elvégzett, egyre intenzívebb fejlesztések azonban meggyőztek minket arról, hogy az eszköz legfőbb célja az autó aerodinamikai teljesítményének javítása."
"Mivel a lengéscsillapítókban felfüggesztett súlyt úgy tervezték, hogy szabadon mozoghasson, nem rögzítették az autó rugózatlan tömegéhez, amelyhez képest ezért nem is marad mozdulatlan."
"Ezáltal, mivel a mozgás aerodinamikai előnyökkel jár, úgy érezzük, az ellensúlyos lengéscsillapítók ellenkeznek az F-1 Technikai Szabályzatának 3.15-ös paragrafusával, ezért a továbbiakban nem engedélyezzük a használatukat."
A hatás-ellenhatás elvén, egy ellensúly beiktatásával működő lengéscsillapító az impulzusok kiegyenlítésére törekszik. Az a célja, hogy a gumi deformációjából adódó, 8-9 Hz frekvenciájú rezgések tompításával segítsen az autó stabilizálásában, elsősorban a kanyarokban javítva a tapadást.
Gary Anderson, a Jordan egykori technikai igazgatója az Autosport című brit szaklapnak nyilatkozva korábban elmondta, hogy hasonló elven teszik földrengés-biztossá a felhőkarcolókat is.
"Láthatjuk, hogy az autó pattog a gumikon, amikor átmegy egy kerékvetőn, mégpedig körülbelül 8-9 Hz-es frekvenciával" - magyarázta. - "Ez a lengéscsillapító ugyanilyen frekvenciával mozog, de az ellenkező irányba."
"Hasonló ahhoz, mint a földrengés-biztosra tervezett épületek, melyek tetején elhelyeznek egy víztartályt, hogy amikor az épület megdől, a víz az ellenkező irányba áramoljon."
Az FIA lépése állítólag a Renault számára jelent nagyobb csapást, mert struktúrájuk révén a Michelin gumijai hajlamosabbak az Anderson által említett vibrációra. Egyes pályákon, ahol egyenetlen az aszfalt és magasak a rázókövek, állítólag három tizedmásodperces előnyt is jelenthet az ellensúlyos lengéscsillapító használata. Az autosport.com úgy tudja, a renault után nemrég a Red Bull és a McLaren is kifejlesztette a saját rendszerét, a Ferrari viszont csak meghatározott pályákon vetette be a sajátját. Mostantól egyikük sem élhet a lehetőséggel.
A Bridgestone technikai igazgatója, Hisao Suganuma azt mondta, nem várnak visszaesést a gumik teljesítményében az ellensúlyos lengéscsillapító betiltása miatt.
A koncepció egyébként nem új: az 1940-es években hasonló elven működő lengéscsillapítót használtak már a Citroen 2CV esetében is.
Fotó: Renault
|